یکی از مشهورترین برندهای لوکس فشن، لویی ویتون به خاطر ارائه یک دستمال گردن مردانه که در طراحی آن از چفیه الهام گرفته شده بود مورد نقد های زیادی قرار گرفت.
شفیه یکی از پوشش های مرسوم مردانه در کشورهای عربی و همینطور یکی از نمادهای ملی گرایی مردم فلسطین است. به همین خاطر بسیاری این اقدام لویی ویتون را سرقتی فرهنگی می خوانند.
این خانه مد فرانسوی، محصول مورد صحبت را به مبلغ ۷۰۵ دلار در وبسایتش برای فروش گذاشته و آن را اینگونه توصیف میکند:
لطیف و سبک با حاشیه های ریشه دار، این اکسسوری هیچ وقت از مد خارج نمی شود و به شما حسی از راحتی را انتقال می دهد.
این محصول واکنش کاربران زیادی را به خصوص در توییتر برانگیخت. کاربران در شبکه های مجازی این برند را به سرقت فرهنگی متهم کردند و این بی تفاوتی را نامحترمانه خواندند.
برای مثال یکی از کابران در توییتی نوشت: لویی ویتون عملا در رابطه با اتفاقات اخیر میان اسرائیل و فلسطین بی طرف است اما با اینکه از طریق ارائه شفیه به عنوان یکی از محصولات خود، درامد کسب کند، مشکلی ندارد. امیدوارم این برند در آینده برای کمک به قربانیان فلسطینی برنامه ای داشته باشد.
برخی به ترکیب رنگ آبی و سفید این روسری که یاداور چفیه است اشاره کردند که به طور سنتی معمولا در ترکیب رنگهای قرمز، مشکی و سفید تولید می شود و اعتقاد داشتند انتخاب رنگهای آبی ملایم و سفید برای این محصول از طرف کمپانی lvmh که لویی ویتون یکی از زیرمجموعه های آن است، یادآور رنگهای ملی اسرائیل است.
این برند بعد از تحت فشار قرار گرفتن از طرف منتقدین، محصول ذکر شده را از وبسایت خود حذف کرد.