در سالهای اخیر تمام مدل برندهای دنیا باریک و بلند قامت بودند که این مسئله را میتوان در تمامی تبلیغات تجاری سیاه و سفید تلویزیونی و تبلیغات پوستری دهههای گذشته برای پوشاک، نوشابه، خوراکی و… مشاهده کرد. داشتن اندام باریک و قد بلند، یک استاندارد تعریف شده برای زیبایی در صنعت مد و پوشاک و فشن محسوب میشد و اکثر خانمها و آقایان به تبعیت از این مدلهای تجاری، خود را شبیه این افراد میکردند که ممکن بود این تلاش با مشکل مواجه شود.
با گذشت زمان، جراحی پلاستیک و زیبایی به یکی از سودآورترین تجارتها در دنیا، به خصوص در کشورهای جهان سوم، تبدیل شد که میتوان این مسئله را به حضور مانکنهایی با استانداردهای زیبایی قدیمی مربوط ساخت. از این رو، روز به روز میزان اعتماد بهنفس افراد کاهش مییافت و مردم در تلاش بودند (و هستند) که خود را به استاندارد زیبایی مانکنهای تجاری و افراد مشهور نزدیک کنند.
اگرچه ممکن است اینترنت و فضای مجازی تاثیرات نسبتا مخربی از جمله دور شدن افراد از یکدیگر و مجازی شدن احساسات و زندگی فردی به همراه داشته باشد و افرادی با صورتهای جراحی پلاستیک و تزریق شده را الگوی جوانان قرار داده باشد، اما در این دنیای مجازی صدای افرادی به گوش عموم میرسد که زیبایی طبیعی و اندامهایی با سایزهای واقعی را به نمایش میگذارند.
در ابتدا این مسئله با حواشی بسیاری روبهرو بود، چرا که افرادی در این مسیر شناخته شدند که با چهرههای عادی و اندامی واقعی، از استانداردهای تعریف شده قدیمی دور بودند. این مدلها فاقد اندام باریک، موی بلوند و چشمان آبی هستند و البته در این میان افراد رنگین پوست با نژاد و ملیتهای متفاوت نیز به چشم میخورد.
از این رو در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بسیاری از برندها از جمله دولچه اند گابانا (dolce & gabbana) و گوچی (gucci) در عکس و ویدیوهای تجاری و همچنین فشن شوهای خود از مدلهای پلاس سایز و چهرههای معمولی بهرهمند شدند. در این میان برند فِنتی (fenty) که صاحب و بنیانگذار آن ریحانا، خواننده مشهور آمریکایی است، در فشن شوی پوشاک زنانه، تمام قوائد و استانداردهایی که برای زیبایی تعریف شده بود را زیر پا گذاشت. از این رو، این فشن شو نه تنها با تمام فشن شوهای سالهای اخیر متفاوت بود، بلکه مدلهای بسیاری با رنگ پوست، چهرههای متفاوت، اندامهای متفاوت و نژادهای گوناگون در صحنه ظاهر شدند.
اگرچه مدلهای پلاس سایز و چهرههای عادی همچنان حواشی بسیاری با خود به همراه دارد و بر خلاف تمایل و تصورات بسیاری از مردم است، اما این کمپین با شعار «خودت را همانگونه که هستی، دوست بدار» پیش میرود و در نهایت تاثیر بسزایی در ذهن و تصور عموم خواهد داشت. این شعار از تجربیات عمومی جامعه، بهخصوص خانمها سرچشمه میگیرد و دانش روانشناسی و خودشناسی نیز در این مسیر بیتاثیر نیست.
هیچ استانداردی جهانی برای تعریف پلاس سایز وجود ندارد، اما پلاس سایز در زبان فارسی به معنای سایز بزرگ یا حتی عادی در پوشاک است. با این حال دیکشنری آکسفورد، پلاس سایز را به معنای لباس زنانه بزرگتر از سایز نرمال تعریف کرده است. در این صورت آیا سایز نرمال به سایز مانکنهایی باریک و بلند اندام میگویند که در فشن شو و عکسهای تجاری حضور دارند؟ و آیا هر فردی به غیر از سایز کوچک یا اسمال (small)، عادی به نظر نمیرسد؟ در این میان، به نظر شما چه کسی میتواند نرمال یا عادی بودن را تعریف کند و چه کسی اندامی طبیعی دارد؟
با این تعاریف و سوالتی که مطرح میشود و با توجه به نظرات طراحان مد و فشن، پلاس سایز به هر اندازه و سایز اندام و قدی میگویند که بزرگتر از سایز مدل و مانکنهای برندهای مشهور دنیا است. از این رو پلاس سایز صرفا افراد درشت اندام یا به اصطلاح چاق نیستند و هر سایز و اندامی در این گروه قرار میگیرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی، سایز ایدهآل، اندام توپُر و پلاس سایز بود. حتی در ایران، در زمان صفوی و قاجار، اندام ایدهآل به معنای اندامی درشت یا به اصطلاح توپُر بود.
با توجه به تحقیقاتی که درباره تاریخچه فشن در دانشگاه شیکاگو انجام شده است، در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی، تغییرات گستردهای در جامعه و صنعت پوشاک اتفاق افتاد. چرا که رشد تکنولوژی در اولویت قرار گرفت و کمتر کسی به طراحی مد و فشن پوشاک برای تمام سایزها توجه میکرد. از این رو افرادی که پلاس سایز بودند به سختی لباس دلخواه، مورد علاقه یا اندازه خود را پیدا میکردند.
از این رو فردی به نام لِنا براینت در سال ۱۹۰۴ اولین خرده فروشی پوشاک مخصوص پلاس سایزها در نیویورک را افتتاح کرد. چرا که براینت لباسهایی تولید میکرد که در فروشگاههای دیگر موجود نبود. همچنین توجه وی به سایزهای گوناگون، باعث موفقیت بیشترش در عرصه مد و فشن و افزایش فروش شد.
در آن سالها لباس بارداری، یکی از لباسهای ضد عرف جامعه محسوب میشد، با این حال خانمها برای راحتی خود، لباسهایی با سایزهای بزرگ درخواست کردند. در نهایت فروش لباسهای پلاس سایز روز به روز رشد کرد و بیشتر شد.
این فروشگاه با فروش لباسهای بزرگ، پلاس سایز و لباسهای بارداری باعث جذب حدود ۴۰۰۰ مشتری ثابت در آن زمان شد. پوشاکی که در این فروشگاه تولید و به فروش میرسید، در سایز بالای ۴۴ طراحی میشد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
اگرچه در دهههای گذشته مدل پلاس سایز از توجه عموم دور ماند و برندهای معروف دنیا مانکنهای لاغر اندام را برای تبلیغات و نمایش پوشاک ترجیح دادند، اما حضور مردم در شبکههای اجتماعی، باعث شد که بار دیگر مدلهای پلاس سایز دیده شوند و هر فردی با بدن و چهره حقیقی خود آشتی کند. ناگفته نماند که این مسیر سخت و دشوار است و به زمان زیادی برای حل شدن این مسئله برای هر فردی نیاز دارد.
حضور اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم دنیا باعث شد که صدای افراد موثر یا به اصطلاح افراد مشهور در فضای مجازی به گوش دیگران برسد. از این رو برخی از این افراد بنابر تجربیات شخصی و علایق خود در حوزه فشن، از پلاس سایز و اندام و چهره واقعی و بدون جراحی پلاستیک حمایت کردند. به مرور زمان افراد بیشتری به این کمپین پیوستند و تجربیات شخصی خود را به صورت مجازی با دیگران به اشتراک گذاشتند.
برندها و خرده فروشیها از طریق فروشگاه آنلاین و شبکههای اجتماعی خود، مدل لباس پلاس سایزهای متفاوتی را در اختیار عموم قرار دادند. از این رو تعریف یک استایل جذاب، تنها مخصوص افرادی با اندامی باریک و قد بلند نیست و همه میتوانند همانگونه که هستند، زیبا و جذاب و خوش استایل باشند.
دوناتلا ورساچه، نایب رئیس و مدیر هنری برند ایتالیایی ورساچه میگوید: «افرادی که پلاس سایز هستند، نباید خود را چاق و بیقواره تصور کنند. چرا که زیبایی از درون است.»
حمایت افراد مشهور و برندهای معتبر دنیا از پلاس سایز، نه تنها تجارت لباس زنانه سایز بزرگ را گسترش میدهد، بلکه باعث اعتبار بیشتر برند و برندسازی نیز می شود. از این رو برندها در صنعت مد و فشن تاثیر بسزایی در تغییر کلیشه زیبایی و استاندارد تعریف شده قدیمی خواهند داشت.
آغاز این کمپین حواشی بسیاری به همراه داشت و بسیاری از مردم مخالفت خود را اعلام کردند، چرا که استاندارد زیبایی را در باریک و بلند قامت بودن تصور میکردند. اما هر چه اطلاعات عموم از این مسئله و خودشناسی بیشتر میشود، مخالفت و تمسخر نیز کمتر میشود و هر فردی خود را همانگونه که هست میپذیرد.
اگر پلاس سایز هستید و به لباس و استایل جذاب علاقه دارید، توصیه میکنیم باورهای قدیمی را دور بیاندازید و خودتان را دوست داشته باشید. اگر شما خودتان را زیبا و بینقص ببینید، هر لباسی که به تن کنید، از نگاه دیگران نیز زیبا و بینقص خواهید بود.
یکی از باورهای قدیمی که خانمها و آقایان پلاس سایز به آن توجه دارند این است که لباس سفید شما را درشت اندامتر نشان میدهد و لباسهای تیره و مشکی شما را باریک و لاغرتر جلوه میدهد. اما در صورتی که لباس سفیدتان را با دقت انتخاب کنید، زیبایی استایلتان را چند برابر میکنید. برای مثال لباس راهراه عمودی سفید و مشکی، اندامتان را باریکتر نشان میدهد.
بسیاری از افراد پلاس سایز لباس ساده و تیره را به لباس رنگی و طرحدار ترجیح میدهند. با این حال بهتر است بدانید، لباس رنگی نه تنها استایل شما را چشمگیرتر میکند، بلکه اعتماد بهنفس شما را نیز افزایش میدهد.
برخی از خانمها و آقایان پلاس سایز از اکسسوری پرهیز میکنند، چرا که اکسسوری توجه را به اندام جلب میکند. با این حال اگر میخواهید در هر حالت و شرایطی شیک و جذاب باشید، اکسسوری استایلتان را کامل و زیباتر میکند، از این رو این نگرانی را از خود دور کنید.
خانمها و آقایانی که پلاس سایز هستند، معمولا شلوار کتان یا کِشی را به شلوارهای دیگر ترجیح میدهند. با این حال شما میتوانید از شلوار جین کشی بهرهمند شوید و بیآن که احساس ناراحتی بکنید، جذاب باشید.
پیراهن گلدار زنانه و پیراهن کوبایی مردانه، یکی از لباسهای جذاب برای خانمها و آقایان پلاس سایز است که نه تنها استایل را از سادگی و یکنواختی خارج میکند، بلکه باعث افزایش اعتماد بهنفس و زیباتر شدن استایل میشود.