کد خبر : 52509 تاریخ : ۱۴۰۰ پنج شنبه ۹ ارديبهشت - 16:44
10 کاربرد رنگ‌ های پاستلی در دکوراسیون رنگ ها در هر فضایی که مورد استفاده قرار بگیرند معجزه می کنند و باعث ایجاد حس آرامش در فضا می شوند. در طی سال های اخیر ، رنگ ها در سبک های مختلف دکوراسیون و مبلمان از سبک‌ های رترو و قدیمی گرفته تا سبک های دهه های 70 و 80 میلادی به صورت رنگ های برجسته و روشن مورد استفاه قرار گرفته اند.

ویژگی رنگ های پاستلی و کاربرد آن ها در دکوراسیون

رنگ ها در هر فضایی که مورد استفاده قرار بگیرند معجزه می کنند و باعث ایجاد حس آرامش در فضا می شوند. در طی سال های اخیر ، رنگ ها در سبک های مختلف دکوراسیون و مبلمان از سبک‌ های رترو و قدیمی گرفته تا سبک های دهه های 70 و 80 میلادی به صورت رنگ های برجسته و روشن مورد استفاه قرار گرفته اند. رنگ ها باعث ایجاد حس تعلق خاطر به محیط زندگی می شوند و بدین ترتیب هر فردی به واسطه وجود رنگ ها در دکوراسیون منزل خود ، علاقمند به رنگ ها می شود. در گذشته از رنگ های پاستلی تنها در دکوراسیون اتاق نوزادان استفاده می شد اما در طی سال های اخیر به علت ویژگی هایی مانند آرامش بخش بودن ، خنثی بودن ، بخشیدن جذابیتی رترویی به دکوراسیون و ایجاد فضایی مدرن بسیار محبوب و پر کاربرد شده اند. در این مطلب با 10 ایده کاربرد رنگ های پاستلی در دکوراسیون آشنا خواهید شد.

 

10 کاربرد رنگ‌ های پاستلی در دکوراسیون

 

1- کشف دوباره‌ جذابیت رنگ‌ های پاستلی در خانه‌:

در گذشته رنگ صورتی پاستلی برای دکوراسیون اتاق خواب دختران و رنگ آبی پاستلی برای دکوراسیون اتاق پسرانه مورد استفاده قرار می گرفت. اما در دهه‌ های 50 و 60 قرن بیستم میلادی برای نخستین بار از رنگ های پاستلی در دکوراسیون داخلی استفاده شد. و پس از آن رنگ های پاستلی با رنگ مشکی و رنگ‌ های گیرای متضاد ترکیب شد و مدل طراحی قدرتمندی را به وجود آورند. در حال حاضر کاربرد رنگ های پاستلی در دکوراسیون از این محدوده فراتر رفته و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که خواهان ایجاد تغییر و تحول اساسی را در منزل خود دارید بهترین انتخاب استفاده از رنگ های پاستلی می باشد. زیرا انتخاب بخشی از دکوراسیون مانند پارچه‌ های پرده یا رومبلی به رنگ پاستلی کاملا محیط زندگی شما را تغییر می دهد.

 

 

2- کاربرد رنگ پاستلی در دکوراسیون آشپزخانه:

در هر دوره ایی مبلمان و لوازم آشپزخانه به رنگ های سفید، بژ ، سیاه و رنگ‌ های مختلف دیگر انتخاب شده اند. اما در حال حاضر لوازمی مانند  یخچال و گاز تقریبا در تمام رنگ‌ های رنگین‌ کمان موجود هستند و حتی لوازم برقی آشپزخانه مانند خردکن و مخلوط‌ کن نیز از تنوع رنگی بیشتری برخوردار هستند. امروزه تمامی لوازم و ابزار آشپزخانه از ظروف آشپزخانه گرفته تا گاز حرفه‌ ایی و اعیانی در هر سبکی که طراحی شده باشد در طیف رنگ‌های پاستلی از فیروزه‌ ایی و یاسی گرفته تا صورتی و زرد کم‌ رنگ موجود هستند. استفاده از رنگ های پاستلی در آشپزخانه به این فضا روح می بخشند. در صورت عدم وجود لوازم به رنگ مورد نظر نیز می توانید خود گنجه‌ های چوبی را با رنگ‌ های پاستلی مورد نظر رنگ آمیزی کنید. انتخاب بشقاب و فنجان‌ های پاستلی از دیگر راهکار های افزودن رنگ پاستلی به دکوراسیون آشپزخانه می باشد. شما می توانید این ست بشقاب و فنجان را همیشه روی میز قرار دهید و یا تنها در هنگام سرو غذا از آن ها استفاده کنید. ترکیب رنگ های پاستلی با فلزاتی مانند طلا و برنج باعث ایجاد حسی دراماتیک در فضا می شود.

 

 

3- رنگ‌ های پاستلی بهترین انتخاب برای طراحی داخلی آرامش‌ بخش:

یکی از مهم ترین ویژگی های رنگ های روشن ایجاد حس آرامش در محیط است. به گونه ایی که کاربرد رنگ های روشن در دکوراسیون باعث ایجاد محیطی امن و آرامش بخش خواهد شد. بهترین انتخاب برای استفاده از پارچه‌ ها ، روتختی و چیز های تزئینی روشن ، مکان هایی مانند نشیمن ، اتاق خواب و سرویس بهداشتی می باشد. در صورتی که خواستار ایجاد فضایی کلاسیک و رسمی هستید می توانید سطوحی مانند کفپوش های چوبی ، کاشی‌ ها و پیشخوان‌ ها را به رنگ تیره انتخاب نمایید. و بدین ترتیب میان این دو طیف رنگی توازن ایجاد کنید.

 

 

4- ایجاد یک کلبه روستایی‌ مانند با رنگ‌ های پاستلی:

اگر علاقمند به سبک کلاسیک باشید و یا حتی خواستار ایجاد فضایی آرامش‌ بخش با لوازم شیک و به ظاهر کهنه در کلبه روستایی خود داشته باشید ، بهترین انتخاب برای شما استفاده از رنگ های پاستلی است. شما می توانید کار خود را با انتخاب مبلمان طرح‌ دار و یا ساده آغاز کنید و یا آن ها را با یک دیگر هماهنگ کنید. برای این که دکوراسیونی طبیعتی تر داشته باشید از رنگ های پاستلی سفید ، زرد ، صورتی ، سبز و آبی بهره مند شوید. استفاده از چوب‌ های رنگ‌ و رو رفته با لوازم عتیقه باعث ایجاد پس زمینه ایی زیبا شده و در نهایت می تانید فضایی روستایی را خلق نمایید.

 

 

5- طراحی دکوراسیون با مبلمان مورد علاقه و افزودن ته رنگ پاستلی به فضا:

بیشتر افراد به علت این که تصور می کنند رنگ های پاستلی موجب می شود فضای خانه زیادی نرم یا ابتدایی و بدون هنر به نظر برسد از استفاده از این رنگ ها احتناب می کنند. بنابراین به جای نگرانی در مورد رنگ‌ها ، مبلمانی را انتخاب کنید که با آن‌ آشنا هستید. انتخاب کاناپه‌ و عسلی مورد دلخواه که دارای طرح گلدار ، راه‌ راه یا حتی خالخالی است به رنگ های پاستلی موجود در دکوراسیون حس آشنایی می بخشد. استفاده از کوسن‌ های پاستلی روی کاناپه ، تخت خواب و یا صندلی بهترین راه برای افزودن رنگ پاستلی به دکوراسیون است. اما پیش از انتخاب رنگ کوسن حتما به کلیت فضا و رنگ آن توجه داشته باشید. در صورت وجود رنگ های خنثی بسیار در دکوراسیون اتاق ، تقریبا تمام رنگ‌ های پاستلی مناسب هستند. رنگ‌ هایی مانند زرد و بنفش باعث ایجاد حس آرامش در فضا می شوند. هم چنین برای کاربرد رنگ های پاستلی در دکوراسیون می توانید یک پتوی پاستلی بر روی کاناپه یا تخت خواب قرار دهید.

 

 

6- انتخاب چوب مناسب برای دکوراسیون داخلی پاستلی :

یکی از ویژگی های رنگ های پاستلی قابلیت هماهنگی‌ با متریال های طبیعی مانند قاب‌ های چوبی ، کفپوش‌ های چوبی ، چوب خیزران و … را دارد. انتخاب چوب های روشن تر مانند بلوط ، بامبو ، درخت افرای روشن و درخت‌ های مشابه باعث جلوه بیشتر دکوراسیون پاستلی می شوند. استفاده از از چوب گیلاس باعث بازتاب بهتر دکوراسیون شما می شود زیرا هماهنگی خوبی با رنگ‌ های صورتی و هلویی دارد. هم چنین می توان رنگ های زرد ، آبی و سبز پاستلی را با رنگ های ماهاگونی یا قهوه‌ ایی تیره ترکیب نمایید تا دکوراسیون شما بازتاب زیبا تری داشته باشد.

 

 

7- انتخاب پروژه‌ی diy مورد علاقه‌ خود برای افزایش میزان رنگ پاستلی :

اگر علاقمند هستید تازه‌ ترین پروژه‌ های diy (خودت بساز: do it yourself) برای خانه را در پینترست دنبال کنید و یا این که خود ایده هایی برای دکوراسیون منزل خود دارید ، رنگ های پاستلی بهترین گزینه برای این کار خواهند بود. شما می توانید از رنگ های پاستی مورد علاقه خود از رنگ کردن آمبره که به معنی سیاق رنگی طیف از روشن به تیره است تا تا رنگ آمیزی صندلی‌ های روستایی استفاده کنید. ابتدا به خانه خود بنگرید و سپس تصمیم بگیرید که آیا تعویض روکش پاستلی جدید امکان پذیر است یا نه ؟

هم چنین انتخاب های متعددی برای رنگ آمیزی دیوار ها وجود دارد. اگر قصد ندارید کل دیوار ها را به رنگ پاستلی رنگ آمیزی کنید ، می توانید با استفاده از شابلون رگه‌ هایی از رنگ پاستلی را به دیوار بیفزایید. تنها کافی است یک شابلون به سلیقه‌ خود انتخاب و رنگ پاستلی‌ مانند بنفش کم‌ رنگ یا زرد یا هر رنگ دلخواه دیگری را تهیه نمایید. سپس با نگهداشتن شابلون رو به روی دیوار ، رنگ را بر روی دیوار بپاشید. معمولا شابلون‌ ها از پلاستیک قابل انعطاف ساخته می شوند و در طرح‌ های گل و اشکال هندسی موجود هستند. اما مراقب باشید رنگ از شابلون بیرون نزند. شما می توانید کل دیوار و یا بخشی از دیوار را با استفاده از شابلون رنگ آمیزی کنید. هم چنین رنگ آمیزی تنها یکی از دیوار ها انتخاب مناسبی برای افزودن رنگ پاستلی به دکوراسیون است. دیوار جلوی درب ورودی و یا دیوار مقابل میز های عسلی  بهترین انتخاب برای رنگ آمیزی است. بهتر است از رنگ های آرامش بخش مانند آبی و یا سبز روشن برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کنید. در صورت وجود رنگ قرمز در دکوراسیون بهترین راه برای کاهش تاثیر رنگ قرمز ، استفاده از رنگ صورتی پاستلی است.

 

 

8- رنگ‌ های پاستلی صرفا مختص جوان‌ ها یا علاقمندان به طرح‌ های رمانتیک نیستند :

این تفکر که رنگ‌ های پاستلی تنها مختص جوان‌ ها یا علاقمندان به طرح‌ های رمانتیک هستند باوری بسیار غلط و اشتباه است. زیرا قابلیت هماهنگی آبی تیره ، فیروزه‌ ایی و آبی آسمانی روشن در دکوراسیون اتاق خواب باعث زنده شدن نیرویی قدرتمند و پ رانرژی در هر اتاق خوابی خواهد شد. فراموش نکنید که استفاده از رنگ های پاستلی در کنار طرح‌ ها و رنگ‌ های جسورانه باعث ایجاد عمق در فضا خواهد شد. ازآن ها بع عنوان تاکیدی بر رنگ های غالب دیگر استفاده کنید تا رنگ‌ های پاستلی تبدیل به نقطه‌ کانونی شوند.

 

 

9- با رنگ‌ های خنثی پالت رنگی پاستلی جدیدی ابداع کنید :

معمولا با اندیشیدن به رنگ های پاستلی تنها 7 ال 8 رنگ مشخص تداعی‌ کننده‌ رنگین‌کمان البته با تنالیته پاستلی به ذهن هر فردی خطور می کند. اما بهتر است تمام دنیای رنگ‌ های خنثی یا به عبارت دیگر تن طوسی را کشف کنیم. برای این کار گراف رنگی پیدا کنید که نماینده‌ رنگ‌ های روشن مختلف باشد. شما می توانید مدل پاستلی هر رنگ رنگین‌ کمانی را بیابید. بنفش تیره می‌ تواند مدل پاستلی یاسی یا طوسی با زمینه‌ های بنفش داشته باشد.

 

 

10- با رنگ های پاستلی به یک طراحی خلاقانه روح ببخشید :

هر فردی قابلیت ارتقا خلاقیت خود را با استفاده از منبع های مختلف دارد. با مشاهده فروشگاه های مختلف مانند آبنبات فروشی و یا فروشگاه های باغبانی از حجم رنگ‌ های پاستلی شگفت زده خواهید شد. اتاق مورد نظر خود را برای ایجاد دکوراسیون پاستلی انتخاب نمایید و فرصت شکوفا شدن خلاقیت خود را مهیا کنید.