گالری ساعت علیزاده
با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم آشنا شوید

با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم آشنا شوید

برای نگهداری گل و گیاه در خانه نیازی به داشتن فضای باز و بزرگ نیست می توانید از انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم و بادوام که به آبیاری و نور کمی نیاز دارند استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی با خصوصیاتی که دارند در برابر شرایطی مثل کم نوری، آبیاری های نامنظم و با فاصله زیاد و رطوبت کم برخی اقلیم ها به خوبی مقاومت کرده و با اکثر مشکلاتی که در فضاهای بسته آپارتمانی وجود دارد، کنار می آیند.

فضای زندگی خود را با گیاهان خانگی پر کنید، تا حال خود را بهبود دهید و به تمیز کردن هوا کمک کنید. در حالی که ممکن است فکر کنید برای رشد گیاهان خانگی به یک فضای بزرگ نیاز دارید، اما در حقیقت اینطور نیست.

درست مثل خانه های ما و بدن هایمان، گیاهان خانگی در همه نوع شکل و اندازه وجود دارند. اما افرادی که در آپارتمان ها، کلبه ها، و اطاق های زیر شیروانی یا سایر مناطق تنگ زندگی می کنند، نیاز به فکر بیشتری از این دارند که کدامیک از گیاهان برای آن ها مناسب تر است. خوشبختانه، انواع گیاهان برای حتی کوچکترین خانه ها هم وجود دارد.

 

انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم:

 

 زامیفولیا ( zamiifolia

زامیفولیا ( zamiifolia) یا زاموفیلیا یکی از گیاهان بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا می‌باشد. این گیاه در زمین دارای ریشه های غده ای شکلی است که به آن ریزوم میگویند. در واقع این ریزوم ها و ساقه های گوشتی هستند که با نگهداری آب درون خود این گیاه را جزء دسته ی گیاهان کم آب قرار داده است.

زامیفولیا در محیطی با نور متوسط بهتر رشد میکند اما محیط های کم نور را نیز به خوبی تحمل میکند. همچنین این گیاه مقاوم و زیبا طیف گسترده ای از دما را نیز تحمل میکند. زامیفولیا با آن برگ های براق و چرم شکلش میتواند زینت بخش محل زندگیتان باشد. زیبایی که بسیاری از گیاهان از آن بی بهره اند.

هشدار:

تمام قسمت های این گیاه سمی است. 

لذا باید دقت کرد که کودکان و حیوانات خانگی برگ های آن را وارد دهانشان نکنند و نبلعند.

 

 

گندمی (chlorophytum comosum)

گندمی (chlorophytum comosum) جزء گیاهان پایا می‌باشد. این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است ولی امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند. به این گیاه سجافی، سبزگیا و کلروفیتوم نیز گفته می‌شود. 

این گیاه خیلی زود پا می‌گیرد، خیلی سریع برگ تازه داده و حتی گل هم می‌دهد. ریشه‌های گندمی دستکی هستند.

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است و یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا نیز به‌شمار می‌رود. گندمی مدام با آلودگی‌های موجود در هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (که در چرم، مواد لاستیکی و چاپی وجود دارد) مبارزه می‌کند.

گندمی را می‌توان به روشهای مختلف تکثیر کرد. گیاه مادری، ساقه‌های بلند و رونده ای تولید می‌کند که دسته‌های کوچک برگ را با خود دارد این گیاهچه‌های کوچک می‌توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاک ریشه بدهند. برای اینکه موفقیت عمل تکثیر بیشتر شود، گیاهچه را روی سطح خاک، در یک گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بخوابانید و به آرامی فشار دهید. زمانی که ریشه دهی به اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می‌توانید ارتباط ساقه را با پایه مادری، قطع کنید تا مستقل شود. این گیاهچه‌ها، در آب نیز می‌توانند ریشه دهند و به تنهایی و جدا از پایه مادری، در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده شده و در خاک قرار بگیرند. بهترین زمان تکثیر، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه‌ها باید در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه‌داری شود.

 

 

سانسوریا (sansevieria) 

سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومی آفریقا،ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد.این گیاه معمولا با نام های زبان مار یا زبان مادر شوهر هم خوانده میشود. سانسوریا یک گیاه بسیار مقاوم و کم توقع محسوب میشود و به قول معروف نامیرا است.

این گیاه با برگ های نیزه ای شکل و نوک تیز از جمله گیاهان مقاوم و اکسیژن ساز است که حضورش در هر خانه ای ضروری و بی دردسر است. اگر از سانسوریا نگهداری کرده باشید، خوب می دانید که کمبود آب و نور در زندگی اش خللی وارد نمی کند و باید این نوید را به شما بدهیم که حتی می تواند سرما و دمای پایین را هم تحمل کند. البته اگر فضای داخلی خانه تان سرد است، سعی کنید نور کافی را در اختیارش قرار دهید تا تنش دمایی را بتواند راحت تر تحمل کند. وارد شدن فشار به گیاه از طریق فاکتورهای مختلف، زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد و قوه اش را ضعیف می کند.

 

 

پوتوس (pothos)

پوتوس (pothos) یکی از گیاهان بومی جزایر سلیمان و جنوب شرقی آسیا می‌باشد. پوتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه پرطرفدار را می‌توانید به‌طور عادی در یک گلدان بکارید یا در یک سبد بگذارید و آن را از قلابی بیاویزید تا زیباتر جلوه کند. پوتوس به مقدار خاصی از نور و روشنایی نیاز ندارد و به‌خاطر ویژگی پاک‌سازی و تصفیه هوا معروف است. مثلا می‌تواند با سمومی که از میان فرش‌ها و قالی‌ها ایجاد می‌شود و بیرون می‌آید، مقابله کند.

 

 

برگ عبایی (cast iron plant )

برگ عبایی یا فولادی (cast iron plant ) اهل کشور ژاپن و تایوان است. برگ عبایی یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است. این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند.

گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. با این که رشد کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی است و سال ها دوام می آورد. در بهترین حالت رشد اندازه ی آن به حدود 60 سانتی متر می رسد.

برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

 

 

اسپاتی فیلوم (spathiphyllum wallissi)

اسپاتی فیلوم یا لی لی صلح (peace lily) یکی از گیاهان بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد. شرایط ایده آل نوری برای این گیاه نور متوسط است. اما این گیاه چشم نواز در شرایط نوری ضعیف نیز مقاوم می‌باشد. برای دوست داران گیاهان گلدار ، اسپاتی فیلوم بهترین انتخاب است. این گیاه با گل های سفید رنگ خود چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند. فقط این نکته را از یاد نبرید که نگذارید تا خاکش خشک شود. برای اسپاتی فیلوم رطوبت همیشگی خاک مناسب ترین شرایط است.

 

 

نخل شامادورا (chamaedorea elegans)

گل نخل شامادورا (chamaedorea elegans) بومی کشور «گواتمالا» است و در حالت نیمه سایه یا سایه کامل رشد می کند. به همین دلیل است که نمونه های آن در مطب، مراکز خرید، و سایر فضاهای بسته با کمی نور یا بدون حضور نور رشد می کنند. در حقیقت، نور بیش از حد برگ های این گیاه را می سوزاند، بنابراین اگر می خواهید نخل شامادورا را در خانه نگهداری کنید، این گیاه را از پنجره های پر نور اتاق خواب دور نگه دارید. مکانی نزدیک به بخار حمام که باعث افزایش میزان رطوبت می شود، ایده آل است، زیرا باعث از بین بردن آفاتی مانند کنه عنکبوتی می شود که در شرایط خشک تکثیر می شوند.

 

 

برگ انجیری ( swiss cheese plant)

نام دیگر گیاه برگ انجیری در فارسی اصیل، اژبن است و به دلیل ریشه های هوایی شبیه به مار آن این نام بر روی برگ انجیری گذاشته شده است. برگ انجیری در عین سادگی در نگهداری، زیبایی خاص خودش را هم دارد. برگ های این گیاه دلیل اصلی زینت آن می باشد، این گیاه به سادگی خود را با شرایط وفق می دهد و گیاه مناسبی برای کسانی است که تا به حال از گیاهان نگهداری نکرده اند، نور مورد نیاز این گیاه نور غیر مستقیم می باشد؛ مراقب اشعه مستقیم نور بر روی برگ های این گیاه باشید زیرا باعث سوختگی آن می شود، آبیاری بیش از حد نیز برای این گیاه مضر است و باعث پوسیدگی ریشه آن می شود، بهتر است خاک آن را چک کنید و هر گاه که خاک خشک بود به آن آب بدهید، غبار پاشی بر روی برگ های این گیاه باعث شادابی آن می شود پس بهتر است این کار را دو بار در هفته انجام بدهید. خاک مناسب این گیاه خاک لیمویی می باشد و کوددهی برگ انجیری را بهتر است هر یک ماه یک بار انجام بدهید.

 

 

فیکوس لیراتا (ficus lyrata)

فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی با نام علمی “ficus lyrata” از دیگر گیاهان خانواده موراسه محسوب می شود. این گیاه برگ هایی بشکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون دارد و منظره خاص و منحصر به فردی از خود نمایان می کند.

گیاه همیشه سبز و زیبای فیکوس لیراتا بومی غرب قاره آفریقا است. این گیاه در مناطق بومی خود میوه هم می دهد. هر چند گیاهان سبز به دلایل مختلف از جمله چشم نواز کردن محیط، میهمان فضاهای داخلی می شوند؛ فیکوس لیراتا خصوصاً با جلوۀ منحصر بفردش می تواند در مناطقی سردتر از زادگاهش، عنصر مهمی در طراحی دکورهای داخلی به حساب آید.

در محل اصلی خود درخت بزرگی است ولی در آپارتمان ارتفاع آن تا ۲ متر یا بیشتر میرسد. حالت چرمی و حاشیه مواج برگ ها را از زیبایی خاصی برخوردار کرده است. فیکوس لیراتا بعلت برگهایش گاهی انجیری ویولونی مینامند.

رنگ برگها سبز تیره با رگبرگ روشن هستند . اندازه برگها ۳۰تا ۵۰ سانتیمتر بوده و جنبه تزئینی آن زیاد است .اندازه برگها و طرز قرار گرفتن آنها بر روی ساقه به این گیاه علیرغم جثه نسبتا” بزرگش شکل دلپذیری میدهد.

این درخت زینتی محبوب در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری است و می توان آن را در گلدان نگهداری کرد. ولی در صورت کاشت در زمین از رشد به مراتب سریعتری برخوردار میباشد.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.