گالری ساعت علیزاده
سنت های عجیب غذایی در کشورهای مختلف!

سنت های عجیب غذایی در کشورهای مختلف!

امروز می خواهیم در این بخش آداب عجیب غذا خوردن در برخی از کشورهای جهان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که ملت های مختلف چه آداب غیر معمولی را برای غذا خوردن رعایت می کنند.

یکی از اِلِمان های فرهنگی هر ملتی، غذاهای آن است. حتی بعضی ها می گویند که اگر می خواهی با فرهنگ یک ملت آشنا شوی، غذاهای سنتی و ملی آن ها را بخور و مزه ی آن ها را با تمام وجودت احساس کن آن وقت است که ۵۰ درصد از راه را برای شناخت آن ها رفته ای. البته به نظر می آید که این جمله یک اشکالی دارد و کامل نیست! به نظر من باید این جمله این گونه بیان می شد که اگر می خواهی با فرهنگ یک ملت آشنا شوی، غذاهای سنتی و ملی آن ها را با آداب مخصوص غذا خوردن آن ها نوش جان کن و بعد آن ها را بشناس. امروز می خواهیم در این بخش آداب عجیب غذا خوردن در برخی از کشورهای جهان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که ملت های مختلف چه آداب غیر معمولی را برای غذا خوردن رعایت می کنند.

 

تایلند

در کشور تایلند اگر غذایی که صرف می کنید برنجی است حق استفاده از چنگال را ندارید در غیر این صورت توهین به میزبان تلقی می‌شود. اگر غذا چیزی غیر از برنج بود بسته به شرایط می‌توانید از چنگال استفاده کنید (پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع، به رفتار همراهان خود توجه کنید). در تایلند استفاده از چاقو به‌ طورکلی جزو نبایدهاست.تایلندی‌ها فقط از قاشق و چنگال برای غذا خوردن استفاده می‌کنند.

 

 

چین

چین آداب عجیب غذا خوردن زیاد دارد و این جا است که باید بگوییم از کجایش دقیقا شروع به گفتن کنیم؟ اولین موردی که باید درباره ی آداب غذا خوردن چینی ها به آن اشاره نماییم این است که اگر در ظرف غذای شما چیزی باقی نماند را نشانه ای از بی ادبی و بی احترامی شما نسبت به آنان می دانند! این رسم در حالی است که شما فکر می کنید که تمام کردن غذا به نشانه ی این می تواند باشد که شما چقدر این غذا را دوست داشته اید اما این شرایط در چین متفاوت است.

تمام کردن غذای موجود در بشقاب هنگام غذا خوردن در خانه ی شخص دیگری در چین نشان می‌ دهد که غذا به اندازه ی کافی زیاد نبوده و میزبان شما در مقدار غذا کم ‌کاری کرده است. دگیر رسم چینیان که در زمره ی آداب عجیب غذا خوردن این کشور جای می گیرد این است که در هنگام ماهی خوردن ظرف خود را بچرخانید!

ممکن است که شما زمانی که در حال خوردن ماهی باشید وقتی یک طرف آن را تمام کردید به سراغ طرف دیگر آن بروید و ظرف را بچرخانید اما این از نظر چینی ها کاری توهین آمیز به نظر می رسد. شاید باورتان نشود اما، این کار به صورت نمادین در چین به این معنی است که شما پشت خود را به کسی کرده‌ اید یا این که در حق او خیانت خواهید کرد.

 

 

کره جنوبی

در کره جنوبی احترام به بزرگان یک عنصر اساسی است که باید در خاطر داشته باشید بنابراین قبل از شروع یک وعده غذایی مطمئن شوید که سالمندان و بزرگان سر سفره نشسته و شروع به خوردن غذا کرده‌اند. برخلاف چین و ژاپن که نگه‌داشتن کاسه برنج در حین خوردن غذا عادی است اما در کره توهین‌آمیز است مگر اینکه بخواهید غذایی که برای شما سرو شده است را بگیرید. هنگام گرفتن غذا یا نوشیدنی‌ای که برای شمار سرو شده، مؤدبانه است که کاسه یا لیوان خود را با دو دست بگیرید.

 

 

مصر

یکی از رسم های عجیب در مصر, نمک و ادویه اضافه نکردن به غذا است. پس اگر زمانی به مصر سفر کردید و هوس غذاخوردن غذای مصری در یک رستوان محلی کردید به هیچ عنوان ادویه و نمک به غذا اضافه نکیند; چون سرآشپز آن غذا, این کار را توهین به خود تلقی می کند و ناراحت می‌شود.

 

 

هند

اگر زمانی به هند سفر کردید و میزبان شما یک هندی بود درحین خوردن غذا و تمام کردن آن از میزبان تشکر نکنید که این امر در فرهنگ هندی ها توهین محسوب می شود. مردم هند براین باورند که کار یا هرکمکی برای دوست نیاز به تشکر ندارد و زمانیکه شما از یک هندی تشکر کنید یعنی اینکه با او به اندازه کافی صمیمی نیستید ویا اینکه او کارخود را به خوبی انجام نداده است. پس در هند فقط برای کارهای رسمی و از افراد غیر آشنا تشکر کنید تا شما محبوب دل آن ها بشوید. رسم عجیب غذایی دیگر هندی ها این است که نباید تا آخر غذا میل کنید و حتما مقداری از غذا در ظرف خود باقی بگذارید تا رضایت شما را از مقدار غذا میزبان نشان دهد.

 

 

بریتانیا

بریتانیایی ها قوانین خاصی را برای نوشیدن چای در نظر گرفته اند، اغلب این قانون ها شامل قاشق های چای خوری است. به عنوان نمونه هنگام هم زدن چای، قاشق چای خوری نباید به دیواره فنجان بخورد ( این کار به منظور گریز از صدای ناخوشایند هم زدن و البته سالم ماندن فنجان انجام می شود). بعلاوه پس از هم زدن، قاشق را به جای داخل فنجان در نعلبکی قرار دهید.

 

 

ژاپن

یکی دیگر از کشورهای جهان که آداب عجیب غذا خوردن را در رسومات خود دارد، ژاپن است. اصولا ما از آدم هایی که پر سر و صدا غذا می خورند فراری هستیم ولی در ژاپن این قاعده متفاوت است. در ژاپن سر و صدای موقع هورت کشیدن اصلا آزار دهنده نیست؛ بلکه این نشانه ‌ای است از این که شما کاملا از وعده غذایی خود لذت می برید.

ژاپنی ها اعتقادشان بر این است که ایجاد سر و صدا موقع هورت کشیدن اسپاگتی علاوه بر نشانه ‌ای از احترام، طعم آن را هم را بهبود می ‌بخشد و به شما امکان می‌ دهد از غذای گرم خود بیشتر لذت ببرید. ژاپنی ها معتقدند که وقتی اسپاگتی و نودل وارد دهان می شود و می ماند، سرد و بی مزه می شود و مزه ی اصلی خود را از دست می دهد و به همین خاطر هورت می کشند.

پس در ژاپن هورت کشیدن به این معنی است که شما لازم نیست صبر کنید غذایتان سرد شود و می ‌توانید خیلی سریع آن را بخورید. پس اگر شما در ژاپن هستید، نیازی نیست که اسپاگتی، نودل یا هر نوع غذای رشته ‌ای خود را در قاشق بچرخانید یا آن‌ ها را قطعه قطعه کنید تا سرد شوند، بلکه خیلی راحت و اتفاقا با سر و صدای بسیار زیادی آن‌ را هورت بکشید.

 

 

تانزانیا

اگر به تانزانیا سفر کردید غذایتان را بو نکنید اینکار در تانزانیا بسیار اهانت‌آمیز است. بو کشیدن شما این معنی را به صاحب‌خانه می‌رساند که شما از غذا راضی نیستید. البته تحمل این مسئله می‌تواند برای شما غیرممکن باشد چون بوی غذا برای بسیاری از ما مهم است. بنابراین یادتان باشد در تانزانیا زمانی که غذایی برای شما سرو شد باید فوراً شروع به خوردن کنید.

 

 

شیلی

شیلی بخاطر رسم عجیبی که درغذا خوردن دارد جزو لیست کشورهایی با آداب عجیب غذایی قرار گرفته است. بهتر است بدانید که درشیلی, به هیچ وجه نمی توانید موقع غذاخوردن از دستان خود کمک بگیرید; حتی اگر غذایی بدون کمک دست, خوردن آن سخت باشد. پس هنگام سفر به شیلی حواستان به دستان خود باشد تا کار دستتان ندهد.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.