گالری ساعت علیزاده
ادبیات، ناجی نمایش خانگی/ به بهانه اقتباس سریال «زخم کاری» از کتاب «بیست زخم کاری»

ادبیات، ناجی نمایش خانگی/ به بهانه اقتباس سریال «زخم کاری» از کتاب «بیست زخم کاری»

در میان سریال‌هایی که این روزها برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان، مطرح است.

در میان سریال‌هایی که این روزها برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان، مطرح است.

مهدویان بر اساس کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد فیلمنامه سریال را نوشته و تقریبا مراحل تصویربرداری این سریال به زودی تمام می‌شود و سازندگان درصدد هستند آن را برای پخش آماده کنند.

یک رئالیسم پرشتاب

حسینی‌زاد در گفتگو با روزنامه همشهری در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه محمدحسین مهدویان را می‌شناختید و چطور شد که سریال «بیست زخم کاری» از روی داستان شما ساخته شد؛ توضیح می‌دهد: «اسم مهدویان را به واسطه فیلم‌هایی که ساخته بود، شنیده بودم و خاطرم هست به خاطر کنجکاوی فیلم‌های سینمایی که درباره وقایع دهه ۶۰ خیلی سر و صدا کرد، بخش هایی‌اش را دیدم. اما فیلم کاملی که از مهدویان تماشا کردم، «لاتاری» اش بود که آن هم خارج از کشور در یکی از شبکه‌ها تماشا کردم.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «اجازه استقبال یا برداشت از کتاب دست من نبود، چرا که بر اساس قراردادی که مربوط به نشر چشمه بود، چشمه حق استفاده را واگذار کرده بود و به من اطلاع داد ند. یک روز چشمه تماس گرفت که می‌خواهند از روی کتاب فیلم بسازند و من نیز بر اساس قرار دادی که با چشمه داشتم اجازه دادم و همه کارها را چشمه انجام داد.»

حسینی‌زاد از قرار یک‌ساعته خود با سازندگان فیلم نیز می‌گوید: «ما یک قرار یک‌ساعته در دفتر سازندگان داشتیم. به نظر فیلمنامه آماده بود و آقای مهدویان فیلمنامه را ورق می‌زد و یک سری سئوالات برای مشخص شدن داستان می‌کرد. چرا که کتاب به واسطه موجز بودنش ابهاماتی داشت که در آن جلسه رفع شد.»

وی در پاسخ به این سئوال که شما هم توصیه‌ای به دوستان برای ساخت بهتر فیلم کردید، توضیح می‌دهد: «فقط توصیه کردم که سریال را خیلی طولانی نکنید. چون کتاب سرعت خود را دارد و بسیار موجز هست و رمانی نیست که شرح و بسط زیادی داشته باشد و گفتم سریال را بین ۱۰ تا ۱۲ قسمت بسازند»

حسینی‌زاد همچنین درباره اینکه معمولا اقتباس یا برداشت‌ها از کتاب در تصویر همیشه رضایت بخش نیست می‌گوید: «رمانی که مدرن‌تر و موجزتر باشد، تصویر کردنش سخت است و به طور قطع کارگردان یک چیزهایی را تغییر خواهد داد. رمان «بیست زخم کاری» هم محیط مردانه‌ای دارد و مهدویان به نظرم تکنیکش را به خوبی بلد است و می‌تواند یک سریال خوب و پر کشش بسازد.»

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.