گالری ساعت علیزاده
ایده های طراحی دکوراسیون اتاق کودک در سه رده سنی مختلف

ایده های طراحی دکوراسیون اتاق کودک در سه رده سنی مختلف

کودکان و نوجوانان مدت زمان بسیاری را در اتاق خواب سپری می نمایند. به همین داشتن فضایی زیبا، جذاب و سرگرم کننده برای ان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از شاخه های مهم دکوراسیون داخلی، دکوراسیون اتاق کودک است. طراحی دکوراسیون اتاق کودک بر اساس شرایط و نیاز های کودکان و نوجوانان صورت می گیرد.

کودکان و نوجوانان مدت زمان بسیاری را در اتاق خواب سپری می نمایند. به همین داشتن فضایی زیبا، جذاب و سرگرم کننده برای ان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از شاخه های مهم دکوراسیون داخلی، دکوراسیون اتاق کودک است. طراحی دکوراسیون اتاق کودک بر اساس شرایط و نیاز های کودکان و نوجوانان صورت می گیرد. فضای اتاق خواب کودکان به همراه امکانات آن باید به گونه ایی طراحی شود که نشان دهنده شخصیت فرزند شما باشد و آن را تکمیل نماید. ولی چگونه می توان دکوراسیون اتاق کودک را به بهترین شکل ممکن طراحی نمود؟ در این مطلب چندین روش و ایده جذاب برای دکوراسیون اتاق کودک در تمامی رده‌ های سنی را برای شما همراهان گرامی آماده نموده است که می تواند الهام بخش ایده ایی نو برای دکوراسیون اتاق فرزندان شما باشد.

 

1- ایده‌ هایی برای دکوراسیون اتاق نوزاد :

بهترین راه برای دکوراسیون اتاق نوزاد در رده سنی پس از تولد تا خردسالی، خلق فضایی باز و روشن است که در طراحی آن از رنگ های سفید و گرم به همراه جزئیات جذاب استفاده شده است. اتاق نوزاد می تواند به لحاظ جنسیتی خنثی باشد به این معنی که هم برای نوزادان دختر و هم نوزادان پسر قابل استفاده باشد. فضای اتاق نوزاد باید به گونه ایی طراحی شود که کودک در آن احساس محدودیت نداشته باشد و به اندازه کافی دیوار ها، پردها و سایر وسایل جذابیت داشته باشند تا نظر نوزاد را به خود جلب نموده و باعث سرگرم شدن او شوند.

 

 

 

اتاق نوزاد را به شکلی طراحی نمایید که در آن به اندازه کافی فضا برای قرار دادن اسباب بازی‌ ها و سایر لوازم ضروری کودک وجود داشته باشد، تا اتاق تمیز و مرتب بماند. فراموش نکنید که کودک شما نیاز به یک کمد در دار و تعدادی قفسه دارد تا تمامی وسایل او در دسترس باشد. اگرچه توصیه می شود که از رنگ‌ های متنوع در دکوراسیون اتاق نوزاد استفاده نمایید اما شما می توانید از یک رنگ نیز برای طراحی اتاق بهره بگیرید. هم چنین می توانید از عناصری مانند کاغذ دیواری مخصوص اتاق کودک و لوازمی بافت دار نرم و متنوع نیز به منظور ایجاد تعادل و زیبایی بیشتر استفاده نمایید.

 

 

 

شاید یکی از سخت ترین انتخاب ها برای هر پدر و مادری انتخاب رنگ اتاق نوزاد باشد. ولی سعی نمایید از رنگ هایی مانند: طیف‌ های متوسط خاکستری، صورتی و آبی کمرنگ استفاده نمایید که وابسته به زمان نیستند و همیشه مد روز هستند. استفاده از رنگ هایی مانند لیمویی و طیف‌ های روشن سبز نیز موجب خلق فضایی شاد و گرم در اتاق نوزاد شما می شوند. فرش اتاق نوزاد را با دقت انتخاب نمایید و فرشی نرم، زیبا بدون اثر آلرژی زایی را انتخاب کنید که طرح و رنگ آن با رنگ و سبک اتاق نوزاد شما مطابقت داشته باشد.

 

 

نورپرداری اتاق نوزاد نیز بسیار حائز اهمیت است و برای این کار باید از لامپی استفاده نمایید که باعث ایجاد خیرگی نشود و هنگام خواب نوزاد در تخت خواب به طور مستقیم به چشم او نتابد. بنابراین از یک چراغ خواب مخصوص کودک استفاده نمایید که دارای فرم‌ های فانتزی و زیبا باشد و هماهنگی با ئکوراسیون اتاق نوزاد شما داشته باشد. به نحوی که در شب نوری ملایم و مناسب را ارائه دهد و منجر به خلق فضایی خاص و زیبا شود. شما می توانید از ایده‌ های خلاقانه و جذابی برای دکوراسیون اتاق نوزاد خود استفاده نمایید ولی امنیت و آرامش نوزاد شما مهم ترین اولویت در طراحی محسوب می شود.

 

 

2- ایده‌ هایی برای دکوراسیون اتاق کودک :

هنگامی که به تدریج کودک شما بزرگ تر می شود و شخصیت او شروع به شکل گیری می نماید، نیاز به فضایی برای بازی، درس خواندن و سرگرم شدن دارد. و بهترین و امن ترین فضا برای این کار، اتاق کودک می باشد. در حقیقت از همین سن اتاق کودک تبدیل به مکانی برای رشد و شکوفایی شخصیت او می شود. بنابراین طراحی اتاق کودک باید به گونه ایی صورت گیرد که موجب شکل گیری شخصیت او به بهترین شکل ممکن شود. شما باید در این دوره به علایق شخصی کودک توجه نمایید. برای مثال، از رنگ مورد علاقه کودک برای دیوار ها و وسایل دکوراسیون استفاده نمایید و بر اساس عناصر مورد علاقه کودک (مانند شخصیت‌های کارتونی، حیوانات، ورزش‌ ها و …) دکوراسیون اتاق او را طراحی نمایید.

 

 

 

 

با توجه به این که علایق کودک بسیار حائز اهمیت است و فضای اتاق را تبدیل به مکانی جذاب و مورد علاقه وی می کند، ولی نباید در این کار زیاده روی شود. به این معنی که اگر رنگ مورد علاقه کودک شما موجب شلوغ شدن فضا می شود از این رنگ به مقدار کم و تنها در بخشی از دیوار (مانند کاغذ دیواری و کمد دیواری) استفاده نمایید. و یا سایر وسایل اتاق را در این رنگ انتخاب نمایید. پر کردن اتاق کودک با طرح‌ های فانتزی و کارتونی و … به جای زیبا تر نمودن فضا، موجب شلوغ شدن فضا و در هم به نظر رسیدن ان می شود. و مانع تمرکز کودک برای انجام کار هایی مانند درس خواندن و انجام تکالیف خواهد شد.

 

 

باید در اتاق کودک هر جیزی دارای مکانی مختص به خود باشد، و هر فعالیتی در محل مناسب آن انجام گیرد. برای مثال، مکان لباس ها و اسباب بازی‌ ها با محل کتاب‌ ها و دیگر وسایل باید کاملا مجزا و جدا از هم باشد. اگر میز کامپیوتر در گوشه ایی از اتاق قرار گرفته، میز مطالعه او باید در محلی مجزا باشد، تا کودک شما دچار سردرگمی و بی‌ برنامگی نشود. حتما به نورپردازی دکوراسیون اتاق کودک دقت نمایید و با استفاده از یک چراغ خواب، یک چراغ مطالعه و یک نور عمومی مناسب، فضایی را ایجاد نمایید که دلپذیر و دلخواه کودک شما باشد.

 

 

 

فراموش نکنید که کودک شما نباید تمام مدت در فضای اتاق محبوس باشد، بلکه او نیاز دارد تا در فضای آزاد بازی کند و با هم سن و سالان خود ارتباط داشته باشد. بنابراین بهتر است طراحی اتاق کودک به گونه ایی صورت گیرد که کودک در عین استقلال عمل، برای بیرون آمدن از اتاق نیز انگیزه‌ هایی داشته باشد.

 

 

 

3- ایده‌ هایی برای دکوراسیون اتاق نوجوان :

زمان که کودک شما پا به دوره بلوغ می گذارد، شخصیت او کامل تر شده و سعی می نماید به عنوان یک انسان کامل شناخته شود و مستقل شود. البته واضح و مبرهن است که دوران نوجوانی برای مستقل شدن زمان مناسبی نیست و فرزند نوجوان شما هنوز هم نیازمند حمایت و توجه شما می باشد. ولی باید سعی در ایجاد فضایی در منزل نمایید که او در آن احساس استقلال کامل داشته باشد و خود را فردی کامل و موثر بداند. در این بازه زمانی سعی نمایید دخالتی در انتخاب دکوراسیون اتاق نداشته باشید و فرزندانتان خود دکوراسیون اتاق را انتخاب نماید و شما تنها او را راهنمایی کنید.

 

 

یک نوجوان نیاز به یک میز تحریر کامل برای مطالعه و انجام تحقیقات و جستجو با کامپیوتر دارد. برای طراحی اتاق نوجوان میز تحریر به عنوان نقطه کانونی محسوب می شود و طراحی سایر بخش‌ ها مانند تخت خواب، کتابخانه، کمد لباس‌ ها، میز آرایش و آینه و … باید در ارتباط و هماهنگی با آن صورت گیرد. حتما بر اساس سلیقه نوجوان  رنگ و طرح این قسمت‌ ها را انتخاب نمایید و سعی در خلق فضایی دلخواه و مطابق با سلیقه او داشته باشید.

 

 

یک نوجوان نیاز به فضایی آرام و بی دغدغه دارد تا بتواند ذهن فعال خود را آرام کرده و به انجام فعالیت‌ های روزمره مانند مطالعه و … بپردازد. البته اگر فرزند شما قصد تغییر فضا را بر اساس سلیقه خود دارد، به وی این اجازه را بدهید، برای مثال، او می تواند بر روی دیوار بالای تخت خواب، پوستر ها و تصاویر مورد علاقه خود را بچسباند و فضای اتاق را شخصی‌ تر نماید. هم چنین برای زیبا تر شدن دکوراسیون اتاق نوجوان می توان از مبلمان فانتزی و جذاب استفاده نمود ولی سعی کنید در انتخاب این وسایل زیاده روی نکنید و تا حد امکان فضا را آرام و ساده نگه دارید.

 

 

 

 

منیع: memarup
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.