گالری ساعت علیزاده
طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی

طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی

شیرن قاتق غذایی خوش طعم و مزه است که از دل جنگل های شمال و از دامان خانه های گیلانی برخواسته و توجه شکم گردان را به خود جلب کرده است. بد نیست بدانید که شیرین قاتق گیلان را با نام خورشت آلو قیسی هم می شناسند.

شیرن قاتق غذایی خوش طعم و مزه است که از دل جنگل های شمال و از دامان خانه های گیلانی برخواسته و توجه شکم گردان را به خود جلب کرده است. بد نیست بدانید که شیرین قاتق گیلان را با نام خورشت آلو قیسی هم می شناسند. گرچه طرز تهیه این خورش به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد اما لازم نیست نگران باشید، چون هرکاری اولش سخت است! پس آستین ها را بالا زده و ملاقه را به دست بگیرید تا با معرفی طرزتهیه این غذای گیلانی مهارت خود در آشپزی را به رخ بکشید.

 

مواد لازم: 

آلو بخارا ١٠عدد
پیاز ١عدد
سینه یا ران مرغ
آلو (سیاه و خورشتی)٤تا٦عدد
کشمش پلویی نصف لیوان
برگه قیسی یا برگه آلو (اگر اهل غذاهای ترش هستین برگه ی آلو سیاه و یا اگه غذاهای شیرین و ملس دوست دارین قیصی)
رب گوجه فرنگی ٣قاشق
رب انار یك قاشق
زعفران آب كرده
 

طرز تهیه:


ابتدا در ظرفی مناسب پیازها را به صورت نگینی خرد كرده و در مقداری كره یا روغن سرخ می‌كنیم بعد نمك، فلفل و زردچوبه را اضافه كرده و مخلوط می‌كنیم و بعد شعله را ملایم می‌كنیم تا عطر ادویه به مشام برسد. قطعات مرغ را حسابی تفت می دهیم، رب ها رو هم باهم و جدا از مرغ تفت می دهیم و به مواد قبلی اضافه می کنیم و سپس آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم که بپزد.

آلو بخارا و آلو سیاه را به مدت ۱۰ دقیقه با مقدار كمی آب نیم‌پز می‌كنیم و قیصی را در پنج دقیقه آخر به آلوها اضافه می‌نماییم و در حدی میپزیم كه قیصی له نشود. بعد آن ها از آب جدا كرده و آبشان را نگه می‌داریم كه اگه لازم بود به خورش اضافه كنیم كشمش رو در آب به مدت پنج دقیقه خیسانده و بعد با كمی كره تفت می‌دهیم.  آلوها، برگه قیسی و كشمش رو به خورش اضافه كرده و اجازه می دهیم تا به روغن بیفتد و سپس نوش جان می کنید.
 

نکات

1. بهتر است آلوها را از شب قبل در آب خیس كنید تا آب آنها خوشمزه تر شود اینگونه فقط به چند ثانیه جوشیدن نیاز دارند نه پخت .

2. اگر دوست دارید به جای مرغ از گوشت تكه ای استفاده كنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.