گالری ساعت علیزاده
پارچه فاستونی شانل و تاریخچه آن در لباس‌ها و اکسسوری‌های زنانه

پارچه فاستونی شانل و تاریخچه آن در لباس‌ها و اکسسوری‌های زنانه

فاستونی نوعی پارچه ساده از جنس پشم یا نخ است که بیشتر در دوختن کت و شلوار، دامن و دیگر لباس‌های مردانه و زنانه به کار می‌رود.

برند شانل در تاریخچه بلند و بالای خود که نزدیک به یک قرن قدمت دارد عناصر شاخصی را به دنیای مد اضافه کرده است مثل لباس کوتاه مشکی زنانه و کیف دوشی چرم. اما اگر لباس‌های برند شانل را از چند دهه قبل تا کنون مشاهده کرده باشید حتما نوعی پارچه خاص و متفاوت که به فاستونی شانل معروف است دیده‌اید. کوکو شانل نخستین کسی بود که قابلیت‌های کت و پارچه کتی را در طراحی لباس درک کرد و این پارچه و لباس را از استایل مردانه گرفت و به استایل زنانه وارد کرد.

 

فاستونی و فاستونی شانل

فاستونی نوعی پارچه ساده از جنس پشم یا نخ است که بیشتر در دوختن کت و شلوار، دامن و دیگر لباس‌های مردانه و زنانه به کار می‌رود. 

 وقتی کوکو شانل برای اولین بار از پارچه فاستونی در لباس‌های زنانه استفاده کردند مشتریان او علاقه خاصی به این لباس‌ها نشان دادند چون این پارچه می‌توانست به خوبی فرم لباس‌های خاص شانل را نگه دارد جایگزین مناسبی برای لباس‌هایی باشد که پیش از آن مد روز بودند. این نوع فاستونی با همه فاستونی‌هایی که تا کنون دیده‌اید متفاوت است و کیفیت بسیار بالایی دارد.

 

 

تاریخچه پارچه فاستونی شانل

شاید هیچ لباسی به اندازه لباسی که از فاستونی شانل تهیه شده است کلاسیک و خاص نباشد.؟ کوکو شانل استفاده از فاستونی را از سال ۱۹۲۴ آغاز کرد و وقتی تصویری از اینا کلر ina claire بازیگر معروف آن زمان با یک لباس فاستونی قهوه‌ای در یک مجله به چاپ رسید مردم به شدت به این پارچه علاقمند شدند و محبوبیت آن روز به روز افزایش یافت. کوکو شانل در دهه ۱۹۳۰ خرید فاستونی از اسکاتلند را متوقف کرد و یک کارخانه اختصاصی را در شمال فرانسه برای تهیه سفارشات خود انتخاب کرد. با این کار او توانست پارچه‌های فاستونی دلخواه خود را با اضافه کردن الیاف پشم، ابریشم و حتی سلولز سفارش و آماده کند. به این ترتیب پارچه‌های فاستونی سبک‌تر و ظریف‌تر شدند و استایل خاصی پیدا کردند که مخصوص برند شانل بود.

 

 

 

حقایقی جالب درباره فاستونی شانل

  • فاستونی لوساژ حالتی نیمه تمام و خام دارد که به هویت و استایل آن تبدیل شده است و این ویژگی به کمک نخ‌های اضافی ایجاد می‌شود که در بافت پارچه به کار می‌روند.
  • برای هر تار تا ۱۲ رشته نخ مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پود نیز با کمک انواع مختلفی از نخ تولید می‌شود که بافتی متفاوت و خاص به فاستونی می‌دهد.
  • با توجه به انواع مختلف نخی که در تار و پود این پارچه به کار می‌رود بافت و رنگ فاستونی شانل تنوع بی نظیری دارد و آن را در هر نوع و ضخامتی می‌توان یافت که هر کدام برای لباس و اکسسوری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوساژ قدیمی‌ترین خانه گلدوزی در فرانسه است که مالکیت آن را (پس از مرگ فرانسورا لوساژ) خانه مد شانل به دست گرفته است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.