گالری ساعت علیزاده
نگاهی به طراحی لباس های فیلم تایتانیک

نگاهی به طراحی لباس های فیلم تایتانیک

این فیلم رکورد بیشترین تعداد جوایز مراسم اسکار است! این فیلم برنده‌ی ۱۱ اسکار در سال ۱۹۹۸ شد و یکی از جوایز آن متعلق به طراح لباس فیلم خانم deborah lynn scott برای طراحی لباس های دقیق و متناسب با زمان داستان فیلم است.

کمتر کسی است که این روزها نام تایتانیک را نشنیده باشد یا فیلم آن را تماشا نکرده باشد.

این فیلم رکورد بیشترین تعداد جوایز مراسم اسکار است! این فیلم برنده‌ی ۱۱ اسکار در سال ۱۹۹۸ شد و یکی از جوایز آن متعلق به طراح لباس فیلم خانم deborah lynn scott برای طراحی لباس های دقیق و متناسب با زمان داستان فیلم است.

اما چگونه متوجه ریزه‌کاری‌ها و مهارت این طراح شویم؟

یکی از تاریخ‌شناسان مد و فشن به نام raissa bretena تمامی لباس‌ و جواهرات شخصیت رز را با جزئیات دقیق طراحی و تناسب آن با زمان داستان توضیح می‌دهد.

او می گوید: تایتانیک براساس رخداد واقعی و تاریخی غرق شدن کشتی در آگوست1912 به سمت آمریکا ساخته شده است. و این زمان اوج جامعه ی مرفه و سرمایه داری بود و در عین حال شروع مد و فشن مدرن بود.

برای این فیلم تحقیقات بسیار دقیقی انجام شده بود و طراح لباس برای رز لباس های مد روز و پاریسی آن زمان را انتخاب کرده بود. در حقیقت طراح لباس این فیلم خانم deborah lynn scott جایزه ی اسکار بهترین طراحی لباس نمایشی را برای این فیلم دریافت کرده است.

او برای تحقیقات از لباس های موجود در موزه ها و نشریات و مجلات قدیمی مد و فشن کمک گرفت.

 

 

ما در این صحنه می بینیم که رز بلوز یقه بسته ای را به تن دارد که با کراوات تزئین شده است.

 

 

اولین بلوزهای زنانه با تاثیر از پیراهن دکمه دار مردانه به نام shirt دوخته شده بودند و حقیقتا از اولین لباس های مدرن قرن بیستم بودند.

در اواخر قرن نوزدهم مد و فشن لباس مردانه شروع به تاثیرگذاری بر روی مد و فشن خانم ها کرد اما در سال 1912 دیگر رایج شده بود. این لباس ها برای همه ی افراد جامعه بود طوری که خانم های سطح بالا و پایین جامعه از آن استفاده می کردند.

زمانی که مد بانوان شروع به تاثیرپذیری از مد آقایان کرد ما لباس هایی شبیه به این داشتیم که بسیار راحت تر بودند.

کت و دامن مشهور رز

اولین صحنه ی تایتانیک در عصر است و ما کت و دامن کرم رنگ و راه دار عصرانه ای که رز پوشیده است را می بینیم. کت و دامن عصرانه ی رز دقیقا شبیه کت و دامنی است که در مجلات قدیمی فرانسوی سال 1912 به چاپ رسیده است.

 

 

این بدون شک صحیح و بی نقص ترین لباس ها برای پوشیدن بر روی کشتی در عصر هستند. این لباس به خصوص توسط خانه ی اوت کوتوق linker& co دوخته شده است. 

این لباس به صورت اختصاصی برای این بازیگر طراحی شد و او برای اطمینان از اندازه ها به این خانه ی مد مراجعه می کرد.

شما می توانید کفش ها را دقیقا اینجا زمانی که از ماشین پیاده می شود ببینید. و اون ها شبیه این کفش ها هستند.

 

 

اولین چیزی که ما ار رز می بینیم دستکش سفید است. دستکش های سفید کامل کننده ی تمامی استایل های این زمان بودند و خانم ها برای حضور در اجتماع از آنان استفاده می کردند.

خانم ها برای هر لباس از دستکش های ست استفاده می کردند. و همانطوری که می بینید دستکش ها کاملا با کت و دامن هماهنگ است.

این کلاه نمادین ترین بخش این لباس است و به رونمایی دراماتیک این شخصیت کمک کرده است. این کلاه هادر آن زمان حقیقتا مد روز بودند. کلاه ها در سال 1910 به پهن ترین اندازه رسیدند به طوری که لبه ی آن ها از شانه ها فراتر می رفت.

 

 

 

در آن زمان به این کلاه ها merry widow گفته می شد که با الهام از نمایشی در همان زمان بود.

حالا به سراغ لباس های شب رز می رویم:

چون این یک امر شبانه است ما رز را در لباس های متفاوتی می بینیم.

این زمان اوج جامعه ی مرفه بود و خانم ها بیشتر از همیشه برای لباس هایشان پول خرج می کردند. به اندازه ای که برای هر شب یک لباس متفاوت می پوشیدند. این لباس ها بر پایه ی مدل لباس های حقیقی طراحی شدند.

شما می توانید منبع الهام لباس های رز در لباس های طراحی شده به وسیله ی طراحان برجسته ی سال 1912 ببینید.

همانطور که در این نمونه ها می بینید این لباس ها ترکیبی ار پارچه های تور بودند که بعدها با جواهر دوزی تکمیل می شدند. در این مقطع زمانی طراحان پاریسی با بیشترین آینده نگری لباس طراحی می کردند.

 

 

 

ویکی از مدرن و به روز ترین طراحان لباس خانم lady duff gordon بود که به نام lucille شهرت داشت. و در حقیقت اون یکی از شخصیت های فیلم است و شما می توانید معرفی شدنش توسط رز را ببینید.

خانم لیدی داف گوردون از برند لوسیل که با همه ی هنر و استعدادش لباس زیر های شیطنت آمیز طراحی می کند.

 

 

اما او فقط طراح لباس زیر نبود بلکه یکی از پیشروان صنعت مد بود.

ما زمانی که رز در حال بالارفتن از ریل است از نزدیک کفش هایش را می بینیم. ما کفش ها را از جنس ساتن و رنگ شده در هماهنگی با لباس می بینیم.

 

 

ما در این صحنه ست بودن گوشواره و گردنبند رز را می بینیم. زیرا آنها بخشی از ست جواهرات به نام paou gore بودند.

 

 

همه ی ما مهم ترین جواهر فیلم یعنی قلب اقیانوس را می شناسیم. این قطعه توسط کارگردان فیلم جیمز کامرون با الهام از جواهر الماس امید طراحی شده است. الماس امید بزرگترین و مشهورترین جواهر با رنگ آبی مشابه در دنیا است.

 

 

 در این صحنه می بینیم که رز دستکش تا بالای آرنج یا به اصطلاح opera length gloves پوشیده است.

 

 

خانم ها در مکان های عمومی همیشه دستکش به دست داشتند اما در زمان غذا خوردن مجاز به درآوردن آنها بودند.

طراحی لباس تایتانیک به لحاظ تاریخی در زمان داستان فیلم کاملا صحیح طراحی شده است. تنها نوع آرایش یا گریم صورت با زمان داستان فیلم تناسب ندارد.

 

 

صحت طراحی لباس این فیلم مدیون تحقیقات دقیق انجام شده است. تحقیقاتی که برای این فیلم انجام شده مشخص است و شاید به همین علت این یک فیلم کلاسیک و ماندگار است.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.